År 2008 utgavs detta stora referensverk på Riksantikvarieämbetets förlag. Harry Leissner och Ellwemotorn finns omnämnd på några ställen i kapitlet om ”Förbränningsmotorer”.
|
Konstruerad av Harry Leissner
Filmen visar en 35hk-motor. Det finns även större Ellwe-motorer med fler cylindrar. En prototyp till Ellwe-motorn finns i Tekniska Museets samlingar i Stockholm. I Tyskland finns motorn t.o.m. som modell. Se Motor-ManufakturCitat från ovan nämnda firma: "Die „Svenska Maskinverken“ in Södertälje ist der Hersteller der ELLWE 2FB. Der Schwedische Ingenieur Harry Ferdinand Leissner (*1882) ist außerhalb seines Geburtslandes wenig bekannt, dennoch leistete er große Dienste bei der Entwicklung der druckluftlosen Dieseleinspritzung und des Vorkammer-Diesels. Er wurde in Stockholm geboren und graduierte 1904 an der Königlichen Technischen Hochschule. Nach einer Werkstattausbildung in Deutschland und Schweden arbeitete er von 1908 bis 1911 bei „A.B. Diesels Motorer“. Danach ging er zu „Ljusne-Woxna A.B.“ in Ljusne und begann die Entwicklung der Vorkammer/Hochverdichteten Ellwe (für Ljusne-Woxna), die im Jahr 1916 in Produktion ging. 1919 ging Leissner, zusammen mit seinen Entwicklungen, zu „Svenska Maskinverken“. Leissner hielt 3 Patente in Deutschland, die sich zwar alle auf 2-Takt-Diesel bezogen, aber dennoch einen Einfluß auf die Vorkammer-4-Takt-Diesel hatten."![]() Axel Leissner berättar i sina minnen: "Pappa fick patent på en banbrytande ny motorkonstruktion - förkammarmotorn - som kan ses som ett mellanting mellan en förgasarmotor (bensindrift) och en dieselmotor (dieselolja eller fotogen). Patentet såldes till en finansiär vid namn Eckerman och en motorfabrik byggdes i Ljusne, Hälsingland. Företaget var Ljusne-Woxna AB, och motorn fick namnet Ellwe-motorn. Pappa blev chef för motorfabriken, familjen flyttade till Ljusne och bodde där 1913-1919. Det var spännande år för familjen. Motorpatentet var visserligen klart men mycket utvecklingsarbete återstod. I ett historiskt perspektiv kan man konstatera att den patenterade idén med förkammarmotorn var riktig, men det krävs ju mycket mer för att en idé ska få en stor ekonomisk framgång; utvecklingen i övrigt, produktion, marknadsföring och finansiella resurser. Ekonomiskt blev Ellwe-motorn en bra motor bland ett antal andra bra svenska dieselmotorer. Tillverkningen såldes 1919 till Svenska Maskinverken i Södertälje som med större ekonomiska resurser ville satsa på denna. Pappa flyttade med och ledde verksamheten i ekonomiska upp- och nedgångsperioder fram till början av 1940-talet. Efter en brand vid Maskinverken ansågs det inte lönsamt att på nytt satsa på motorn." |
Länkar: Tidningsnotiser US Patent Ljusne Industrihistoria Ljusne-Woxna
Svenska Maskinverken Teknisk Tidskrift 1931 Fler bilder här!