Johan Hörner, född 1711-01-28 i Edebo, död 1763-03-04 i Köpenhamn.
Om denne kan man läsa i bl.a. Svenska män och kvinnor och Nordisk familjebok
samt i en bok om svenska målare i Danmark på 1700-talet. I Nord.fam.bok.1910 står:
"Hörner, Johan, porträttmålare, f. 1711 i Edebo socken (Uppland),
d. 11 mars 1763 i Köpenhamn, kom vid 17 års ålder i lära hos den berömde
porträttmålaren Scheffel, hos hvilken han vistades i sju år. 1735 begaf han sig
för vidare studier till Köpenhamn, där han kom att stanna. Där vann han ganska
snart ett visst anseende, så att en så framstående man som Rostgaard 1741
lät porträttera sig af honom. Utom dylika arbeten skall han äfven ha
utfört eldskensstycken i Schalkes manér. Som ett af de märkligaste i denna väg
nämnes en bild af Fredrik V och Juliana Maria "i ett nattstycke", där konstnären
äfven säges ha framställt sig själf. Flera af hans bilder blefvo stuckna i koppar.
K. hofmålare."
I Svenska män och kvinnor beskrivs han så här:
"Hörner, Johan, målare, f. 28 jan 1711 i Edebo skn, Stockholms län,
d. 4 mars 1763 i Köpenhamn. Föräldrar: kyrkoherden Petrus H. och Lisa Tibelia. - Efter skolgång i Sigtuna var H. 1728-35
elev hos J.H. Scheffel i Stockholm. År 1735 kom han till Köpenhamn. På grund av trakasserier mot pietisterna, till
vilka H. anslutit sig, vistades han därefter några år, möjl. 1737-40, på okänd ort men var sedan åter, senast från 1740,
till sin död bosatt i Köpenhamn. Där vann han ett visst konstnärligt anseende och utförde en rad arbeten av olika slag
för danska kungahuset. Sin främsta konstnärliga insats gjorde H. som porträttör. Hans klientel tillhörde främst borgerliga
och akademiska kretsar, särskilt prästerskapet. H:s första kända porträtt i Danmark, av biskop Christen Willumsen Worm och
professor Peder Nielsen Horrebow (1736), ansluta till Scheffels måleri, men i en grupp arbeten från 1740-talets början
såsom de psykologiskt inträngande porträtten av Geheimearkivar Fredrik Rostgaard (1741), Amtmand Christian Hans von Warnstedt
och kammarherre Niels Juel, tillämpade han den i Danmark, bl.a. genom Andreas Möller, använda strängt frontala
figuruppställningen. Redan från 1742 tillkommo dock dekorativt hållna porträtt, bl.a. Dorothea Elisabeth Leidhoffs, som
genom friare arrangemang och ljus, klar lokalfärg åter anknyta till Scheffel och helt tillhöra rokokon. Från omkr. 1750 står
H:s konst i visst beroende av C.G. Pilo; vanligen, såsom i porträtten av Dorothea Wedell (1754) och Johanne Christiane Rise,
tillämpas Pilos ljus- och luftmåleri samt fria touche på ett självständigt sätt. Övervägande dekorativt hållna arbeten
växla med porträtt, burna av en ofta ömsint fördjupad karaktärstolkning. Särskilt flera mansporträtt äro stilistiskt helt
oberoende av Pilo i sin enkla realism, t.ex. porträttet på psalmdiktaren biskop Hans Adolph Brorson (1756). I bilden av
industriföretagaren Abraham Pelt och hans familj (1758) har H., trots kompositionella svagheter, skapat den danska
rokokons förnämsta grupporträtt, i vilket drag av borgerlig genremålning blandats med stilelement
tillhörande representationsporträttet. Omkr. 1760 påverkades H. av det av Pilo vid denna tid utvecklade mer allvarsstämda
klärobskyrmåleriet och nådde bl.a. i den lugna, opretansiösa och koloristiskt finstämda bilden av Etatsraad Johan Henrik
Kirchhoff en konstnärligt och psykologiskt förnäm helhet. H:s styrka som porträttör var framförallt den ofta starkt
realistiska skildringen av äldre män, men stundom kan också en frisk och livfull kolorit, särskilt i stoffmåleriet,
ge hans arbeten ett främst dekorativt värde. Av H:s ytterst omfattande produktion av stilleben och genre, särskilt
s.k. "nattstycken", är nästan intet känt. Bevarade arbeten ha en borgerlig och realistisk hållning. - H. är repr.
i Statens Museum for Kunst i Köpenhamn, på Fredriksborg och i andra statliga och privata samlingar i Danmark; ett
fåtal arbeten i Sverige äro kända. -
Gift 1737 med Christine Wass."
I Statens Museum for Kunst, som nyligen genomgått en omfattande renovering och tillbyggnad, hänger fortfarande 2001
två porträtt och två stilleben av Johan Hörner i avdelningen för dansk och utländsk konst från 1600 till 1800. Där finns även målningar av C.G. Pilo som också var verksam i Köpenhamn. Konstverk (extern länk).
På Nationalmuseum finns ett flickporträtt och på Gbg Konstmuseum ett mansporträtt.
Johan Hörner, 1711-1763, svensk-dansk maler. Hans stærkt pietistiske religiøsitet gjorde, at han måtte forlade Sverige til fordel for Danmark i 1735. Også her mødte han mistro, men kunne dog ernære sig af sit portrætmaleri med gejstlige, adelige og borgerlige som modeller. Hörners indlevede og djærve portrætkunst udvikledes med tiden i koloristisk retning, til dels under påvirkning fra C.G. Pilo. Af Den Peltske familie (1758, Sankt Petri Kirkekollegium, København) ses, at han tillige beherskede det store gruppeportræt. Hans natstykker, genrebilleder og stilleben var også efterspurgt i samtiden. (Gyldendals åbne encyklopædi)